Nå blir han pensjonist

Den arbeidsomme 70-åringen, Rolf Amdal har siden 1971, vært i førersetet – bokstavelig talt. Antall timer han har tilbringt i en hjullaster, lastebil eller gravemaskin er vel nesten ikke mulig å regne ut, men nå trenger han ikke å jobbe døgnet rundt lenger. Han har nå overlatt styringa til Ove Bolkan, som skal lede Overhalla Transport videre i en bransje med stadig økende krav.

I alle sammenhenger er det jo slik at når man kommer opp i en viss alder, så trekker man seg tilbake fra et yrkesaktivt liv, og andre og yngre personer kommer inn. Dette skjer nå ved Overhalla Transport. – Jeg er jo kommet opp i en anselig alder, og da tenker jeg det er på tide å roe ned litt og la yngre krefter slippe til. Jeg har de siste årene kjørt hjullaster på dagtid og tatt papirarbeid på kveldstid. Nå kan jeg i hvert fall overlate papirarbeidet til Ove – jeg er litt usikker på om jeg klarer å la være å holde meg unna hjullasteren riktig enda. Vi får se, sier Rolf og smiler.

 

Han er ikke skeptisk til å overlate lederansvaret til Ove Bolkan.  – Ove er ingen nybegynner. Han har vært i bransjen i mange år og vet hva han skal gjøre, sier Rolf og kikker på etterkommeren.  – Etterhvert skal det nok gå bra tenker jeg, repliserer Ove. Han har tidligere vært 26 år i Bolkan Kranservice AS og 10 år i MNA, som sjåfør både for kran og hjullaster.  – Den første tida skal jeg bruke på å bli kjent med våre 14 ansatte og sette meg inn i viktige rutiner og krav. Overhalla Transport er spesialister på transport av betongelementer og det er en komplisert og viktig jobb. Vi går aldri på kompromiss med HMS, og sikkerhet er vårt viktigste ansvar. Men Rolf har nok ikke tenkt å slutte på dagen så jeg skal få god opplæring, sier han. I tillegg har vi gode og kompetente sjåfører som vet hva de driver med.

Vi går aldri på kompromiss med HMS og sikkerhet er vårt viktigste ansvar

Ove Bolkan

Overhalla Transport består av 11 sjåfører og 4 følgebilsjåfører. Bedriften startet opp i 1971- under navnet Rolf Amdal med fokus på gravearbeid. Etter hvert som åra gikk hadde Rolf 10 ansatte, 8 maskiner, 3 lastebiler og mye arbeid. I 1995 ble det skiftet navn til Amdals Maskin as  som fortsatte med entreprenørarbeid innen bygg og anlegg. I 2004 da ble det trappet ned med anleggsarbeid og de gikk over til å drive med spesialtransport av betongelementer for Overhalla Betongbygg. Bedriften hadde stor vekst under denne perioden og ble i 2011 kåret til en av landets gasellebedrifter av Dagens Næringsliv. Et par år senere skiftet de navn til Overhalla Transport og er nå en del av Overhalla Gruppen.

Hva Rolf skal bedrive tiden med nå når han er pensjonist har han ikke et godt svar på, men vi kan vel tenke oss at vi fortsatt ser han i en hjullaster en stund til.